Un consumator casnic are dreptul:
- consuma gaze naturale in conformitate cu termenii contractului si legislatia in vigoare;
- primesc o alimentare continuă și fiabilă cu gaze naturale, până la ieșirea supapei de siguranță, conform parametrilor de calitate stabiliți în standardele de calitate aprobate de organismul național de standardizare;
- cere furnizorului despăgubiri pentru daunele cauzate acestuia ca urmare a încălcării termenilor Contractului sau legii;
- să aibă acces la echipamente de măsurare care vă înregistrează consumul de gaze naturale, indiferent de locația instalării acestuia, fără dreptul de a interfera în funcționarea acestuia;
- cere furnizorului suspendarea, prelungirea sau rezilierea contractului, în mod gratuit și unilateral;
- solicita furnizorului să înceteze temporar furnizarea de gaze naturale;
- solicita furnizorului informații despre evoluția consumului și a plăților în conformitate cu Acordul;
- solicită ORSPG să ia măsurile corespunzătoare în cazul apariției defecțiunilor în instalațiile de distribuție și în cazul funcționării incorecte a echipamentelor de măsurare;
- să fie prezent la efectuarea citirilor, monitorizării, verificărilor metrologice și efectuării cercetărilor științifice și tehnice ale echipamentelor de măsurare.
Consumatorii finali au dreptul de a cere despăgubiri pentru prejudiciul material și moral cauzat de furnizor sau operator de sistem.
Petițiile consumatorilor cu privire la încheierea unui acord, deconectarea, reconectarea, facturarea, precum și consumul de aparate de contorizare ocolitoare a gazelor naturale sau denaturarea citirilor acestuia, sau alte metode de consum neînregistrate de aparatele de contorizare, sunt luate în considerare și soluționate de către furnizor. în termenele stabilite de Legea gazelor naturale.
Consumatorii au dreptul de a depune reclamații către furnizor cu privire la calitatea gazelor naturale. În cazul abaterilor de la parametrii de calitate și/sau modurile de furnizare a gazelor naturale din vina operatorului de sistem, furnizorul va plăti în mod necesar despăgubiri consumatorilor afectați sub forma unei reduceri a prețului gazelor naturale furnizate în proporţional cu puterea calorică reală a energiei electrice înregistrată pentru perioada în care parametrii de calitate şi/sau modurile de alimentare cu gaze naturale.
Solicitările de deconectare ale consumatorilor sunt luate în considerare și soluționate de furnizor, indiferent dacă deconectarea instalațiilor de gaze naturale ale utilizatorului final se realizează la solicitarea furnizorului sau la inițiativa operatorului de sistem. În cazul în care, în urma luării în considerare a contestației consumatorului, furnizorul descoperă că operatorul de sistem a încălcat termenul de reconectare stabilit, acesta plătește consumatorului afectat despăgubiri calculate în conformitate cu Reglementările privind calitatea serviciilor de transport și distribuție a gazelor naturale. și solicită operatorului de sistem să returneze costul compensației.
Furnizorul este obligat să depună toate eforturile pentru a rezolva în mod rezonabil litigiile cu clienții finali, pe cale amiabilă și cât mai repede posibil.
În cazul în care neînțelegerea dintre consumatorul final și furnizor nu se rezolvă pe cale amiabilă, furnizorul este obligat să studieze situația și să răspundă în scris consumatorului final în termenele prevăzute de lege.
În cazul în care nu este de acord cu răspunsul furnizorului sau nu primește un răspuns de la furnizor în termenul prevăzut, consumatorul final are dreptul de a contacta Agenția pentru Protecția Consumatorului și Supravegherea Pieței.